7 STAPPEN OM JEZELF TE BEVRIJDEN VAN EEN NARCIST

Hier staan enkele goede en informatieve berichten
Gesloten
Precious

7 STAPPEN OM JEZELF TE BEVRIJDEN VAN EEN NARCIST

Bericht door Precious » 11 mei 2009, 20:16

7 Stappen om jezelf te bevrijden van narcistisch misbruik

Wanneer je jezelf bevrijd uit de gevangenis en macht die de narcist in jouw leven op je had en de pijnlijke herinneringen die je dag na dag lijken te achtervolgen, is het fijn en handig om jezelf wat handvaten te geven die je kunnen helpen om jezelf daarvan te bevrijden.

Toen ik door de fase ging van het verbreken van de relatie met de narcist en de illusies en schijnwaarheid afbrokkelde, had ik niet de energie om ook maar iets te doen. Ik wilde alleen maar liggen en doodgaan.
Dit is een normale apathische reactie na al de vernederingen en krenkingen die horen bij narcistisch misbruik.
We voelen ons eenzaam, waardeloos en onze levensenergie is uitgeput.
De pijn van afwijzing en ongeloof is intens. We willen de pijnlijke waarheid niet geloven dus we maken onszelf van alles wijs om onszelf beter te voelen.
Maar jezelf vasthouden aan alles wat je jezelf wijs maakt zal je op langer termijn alleen maar rotter doen voelen.
Misschien heb je weleens gehoord van de bijbelse uitdrukking: De waarheid zal je bevrijden!
Hoe langer we blijven vasthouden aan de ontkenning, hoe langer de pijn zal duren.
Hoe sneller we de waarheid van onze situatie onder ogen willen zien, hoe sneller we voorbij kunnen gaan aan de illusie waarin we leefden met de narcist en hoe sneller we een leven kunnen gaan leiden wat echt is, soms zelfs voor het eerst in ons leven!

Wanneer we leven in de narcistische illusie is ons leven gebaseerd op leugens.
We nemen meer en meer afstand van onze werkelijkheid en voegen ons steeds meer in de realiteit van de narcist zo wordt beetje bij beetje ons leven verwoest.
Wanneer onze energie is uitgeput zijn we niet langer bruikbaar en niet meer waardevol voor de narcist.
Zij zullen ofwel een soort vakantie van ons nemen om ons tijd te geven voor het aanvullen van energiereserves of ze zullen ons gewoon helemaal verlaten voor een meer krachtige bron van het aanbod zodat ze het niet nodig vinden te wachten tot jouw energie weer is aangevuld.
Een narcist haat zwakheid en hoe meer jij aan kracht verliest hoe meer jij het toonbeeld word van zwakheid.
Jouw zwakheid geeft hem meer brandstof en munitie voor de aanval tegen jou, of dat nu fysiek, emotioneel of psychisch is.
Maar de waarheid is juist dat de narcist de zwakke is.
Hij is de enige die, indien de waarheid wordt verteld, een ongelooflijk laag gevoel van eigenwaarde heeft en hij heeft zichzelf de meesterlijke kunst van projectie aangeleerd om te kunnen overleven.
Dit betekend dat hij zijn eigen zwakheid, onzekerheid en gebrek aan zelfvertrouwen ontkent en deze verborgen gevoelens naar buiten richt op de mensen het dichtst bij hem. Als hij zichzelf haat, zal hij bij jou iets vinden wat hij eventueel van jou kan haten.
Tegen de tijd dat de relatie uiteen valt, lijkt het alsof hij alles aan je haat.
Maar de waarheid is, nogmaals, dat hij jou niet beter kent dan dat hij zichzelf kent.
Je bent een fictief karakter in zijn hoofd die hij gebruikt om zijn verborgen delen op te projecteren.
Als ik je een omschrijving kan geven van het slachtoffer van narcistisch misbruik, dan kan ik zeggen dat zij een omgekeerde narcistische persoonlijkheid is.
Dit betekend dat de narcist binnen een bepaald tijdsbestek al zijn zelfhaat en zwakheid geprojecteerd heeft op het slachtoffer totdat ze gaat geloven dat dit is wie zij is.
Ze heeft beetje bij beetje, stukje bij stukje zichzelf weggeven in ruil voor de donkere innerlijke wereld van de Narcist.


Ik heb zojuist de film “The Sin Eater” gekeken.
Een Sin Eater was een oude celtische traditie waar een lid van de gemeenschap de rol kreeg toegewezen om een zondebok aan te wijzen die betrekking had op de zonden van de mensen in de gemeenschap die stierven en zo te kunnen beschikken over een passage in het zuivere leven na de dood.
Slachtoffers van narcisme hebben zonder te weten die rol van Sin Eater toegewezen gekregen voor de narcist.
Hij gebruikt zijn slachtoffers als een zondebok om al zijn zonden bij te dumpen of om alles te dumpen waarvan hij ontkent dat het hemzelf betreft.
Na een bepaalde periode worden de slachtoffers van narcisme zwaar beladen met deze zonden en projecties en hoe zwaarder beladen zij worden hoe meer de narcist van ze gaat walgen.
De laatste daad die hij uitvoert is als de narcist zijn laatste zonden dumpt bij de zondebok en haar er dan uitgooit als totaal waardeloos en opgebruikt.

De narcist gaat verder met een nieuwe frisse start met een nieuw persoon en jij wordt achtergelaten alszijnde het offer.
In bijbelse tijden werd een lam of geit gebruikt voor de rijken om hun zonden daarop te dumpen. Zodra ze hun zonden op de geit of lam hadden overgedragen werden die beestjes, afhankelijk van de traditie, gedood of weggejaagd.
Het gebruik van een zondebok is een oude traditie die nog steeds leeft in onze maatschappij.
Mensen met drugs en alcoholproblemen zullen vaak mensen die dichtbij hen staan gebruiken als zondebok.
Dit voorkomt dat ze worden geconfronteerd met hun eigen verslavingen.
Iemand met een narcistische persoonlijkheidstoornis wil niet geconfronteerd worden met zijn stoornis dus projecteert hij deze op iemand die het dichtst bij hem staat.
Hij doet dat totdat de persoon in kwestie zo behoeftig wordt in de gedachte van de narcist dat hij niet eens weet wat hij eigenlijk aan het doen is met deze persoon.
Hij kan geen verantwoordelijkheid nemen voor de complexheid van deze wereld.
In zijn hoofd ben jij de complexe en is hij degene die recht heeft op een beter leven met iemand die meer toereikend is.

In veel gevallen zullen de slachtoffers eerder weggaan dan de narcist, dit komt door de overlevingsdrang. Slachtoffers weten intuïtief dat het beter is om te vertrekken willen ze hun eigen leven nog kunnen redden.
Intuïtief voelt ze aan dat ze de zondebok is en dat ze hard moet rennen voordat het laatste offer wordt gemaakt.
Ik praat hier metaforisch. Een paar narcistische personen zijn in feite moordenaars.
Ze zijn een soort van ziel-verkrachters. Ze zijn erop uit om je energie op te slurpen totdat er niets meer op te slurpen valt.
Je hebt nog wel je fysieke lichaam, maar dat is waarschijnlijk al totaal uitgeput.

Tegen de tijd dat je je realiseert wat er met je is gebeurd is het eigenlijk al te laat.
Jij bent, bij wijze van spreken, al weg, je hebt het beste van jezelf al weggegeven.
Maar ik kan je vertellen dat je jezelf weer terug kunt vinden. Het is nog niet voorbij, het is nog niet te laat. Het is niet de narcist die je terug wilt, het is jezelf !
Helaas, de meerderheid van de slachtoffers zijn geobsedeerd door de narcist, en leven in de volle overtuiging dat ‘t hem is die ze missen.

Het is moeilijk te begrijpen voor het slachtoffer dat ze in feite zichzelf mist.
De stappen waar ik het hier over ga hebben zijn stappen die jou een goede manier bieden om je te ontdoen van de identiteit van de narcist en om te herstellen van wat is verloren.
Lees iedere stap rustig door en laat het effect in je leven toe, je zult bijna direct een verandering merken.

Stap 1: Zeg Dag tegen de Narcist

Wanneer je je realiseert dat je te maken hebt met een narcist of met een persoon die een andere vorm van geestelijke mishandeling toepast, dan is het belangrijk dat je uit die situatie stapt.
Stop met het jezelf voorhouden dat je de situatie kan verbeteren of de persoon kan veranderen. Je kunt niemand veranderen!
De enige persoon die kan veranderen ben jij zelf.

Je veranderd jezelf door je bewust te worden dat je in deze situatie jezelf toestaat continu mishandeld te worden. Je verdient het om op een respectvolle manier behandeld te worden en soms moet je jezelf die behandeling geven.
Als iemand je constant ondermijnt en kleineert verdient degene het niet om bij jou in de buurt te zijn.
En hoe langer je bij de narcist blijft, hoe erger het wordt.
Je hebt dan misschien wel liefdevolle fijne momenten met hem maar het zal daarna altijd nóg erger worden dan het daarvoor was.
Als je gelooft of denkt dat het echt wel zal veranderen, leef je in een fantasiewereld.
Wanneer je uit die fantasiewereld stapt is dat hetzelfde als wanneer je wakker wordt uit de illusie waarin je leefde.
De illusie verpletterd en verschrompeld en jij wordt met je neus op de feiten gedrukt en geconfronteerd met de waarheid. En de waarheid is dat hij een narcist is!
Hij is verschrikkelijk ongelukkig en zal doorgaan om zijn ongelukkige staat op jou te projecteren als je met hem verbonden blijft.
Hoe sneller je de verbinding verbreekt hoe sneller je jouw energie kan herstellen en kan doorgaan met je leven.
Yep, hij zal direct een ander vinden! Dat is juist wat narcisten doen. Zij moeten een schildersdoek hebben waar ze hun negatieve zaken en zieke psychoses op kunnen projecteren. En als jij dat niet meer bent, dan is het iemand anders.
Hij heeft je gebruikt als zondebok en heeft al zijn negativiteit, die hij bij zichzelf onderdrukte, bij jou gedumpt, dus hij heeft een schijnbaar schone lei om overnieuw te beginnen.
De nieuwe voedingsbron zal snel weer het doel zijn voor zijn onderdrukte emoties, net zoals jij ooit eens bent geweest.
Het is slechts een kwestie van tijd.
Zie het op deze manier, want het is de absolute waarheid!
Hoe meer je jouw energie, kracht en zelfwaardering weer terugpakt, hoe meer energie je weer terugneemt, hoe meer hij weer zal gaan dumpen bij de nieuwe voedingsbron.
Het is eigenlijk een soort van energie-uitwisseling.
Hij heeft jouw energie tot zich genomen die heeft hij kunnen gebruiken voor het verleiden van de nieuwe bron. Maar wat zal hij gebruiken zodra je jouw energie terugneemt? Haar energie!

Als je blijft hangen in schuldgevoel en tegen jezelf blijft zeggen: “Ik ben niets waard, hij heeft me verlaten voor een jonger, slimmer, intelligenter en veel aantrekkelijkere persoon”, dan blijf je doorgaan om hem te voeden met jouw kracht.
Je zult blijven hangen in het gevoel dat er iets mis is met jou.
Maar jij bent niet het probleem, dat is hij!!
Jouw probleem is dat je hem toeliet zijn negativiteit bij jou te dumpen.
Het is tijd om gedag te zeggen voor eens en voor altijd! Laat hem gaan!
Natuurlijk zul je misschien wel van hem hebben gehouden en natuurlijk zijn er ook leuke momenten geweest, maar dat is voorbij! Hou van jezelf nu! En hou genoeg van jezelf om te zeggen: Dit niet meer!
Vertrouw op je intuïtie. Vertrouw op dat wat je diep in jezelf weet, dat dat de waarheid is. Je bent een waardevol persoon en je hebt veel te geven.
Je bent capabel genoeg om een liefdevolle, gezonde relatie te hebben.
Het is alleen wel nodig dat je eerst van jezelf gaat houden en een gezonde relatie gaat hebben met het leven.
Wanneer je dat hebt bereikt zul je gezonde mensen aantrekken in je leven en zul jij je aangetrokken voelen tot gezonde mensen.
De relatie waar je in zat, of nog steeds zit, is NIET gezond!
Neem niet álle verantwoordelijkheid hiervoor, maar neem een klein beetje. Neem dat wat van jou is en leg de rest bij hem neer.
Hij is degene die nergens verantwoordelijk voor wilde zijn!
Hij is degene die geen normale conversatie kon voeren!
Hij is degene die niet op een gelijkwaardig niveau kan handelen maar zich altijd op een bepaalde manier superieur voelde en zich boven jou verheven voelde.
Je hebt dat niet nodig!!
Het is goed dat je het verleden achter je laat en het is nu de tijd voor jou om met een nieuwe frisse start te beginnen.
Jij bent degene die goed zal eindigen! Jij zal uiteindelijk de echt winnaar zijn, niet alleen van hem maar ook voor jezelf!
Neem terug wat van jou is, op energetisch niveau, en dan zul je van hem bevrijd zijn.
Hij zal nog steeds met zichzelf moeten leven…
Zeg Dag, zeg vaarwel! Doe de deur dicht en doe hem nooit meer open! Dit is de enige manier op eruit te komen!

Stap twee: Verbreek al het contact
De enige manier om echt los te komen van de donkere zwarte wereld van de narcist is (en dat is bewezen!) om al het contact te verbreken.
Dit betekent: sluit deuren, ramen, brievenbus, emailbox, chat, msn, telefoon en elk ander ding waar hij je zou kunnen bereiken.
Ik heb brieven ontvangen van hertstellende slachtoffers die me vertelden hoe zij een vreselijke brief hadden ontvangen van hun ex-N.
Maar als je ze blocked in je email, zal dat niet gebeuren.
Als ze je mails gaan sturen vanaf een andere account kun je direct de mail deleten wanneer je door hebt wie de schrijver is.
Curiosity killed the cat. Laat je niet leiden door je nieuwsgierigheid!
Jij moet controle hebben over de situatie.
Wees je bewust van het feit dat wat hij je heeft te zeggen dat dat boosheid of manipulatie is.
Dat is altijd al zo geweest en nu is dat echt niet anders.
Ja, ik weet dat er een deel in je is dat zich steeds blijft afvragen of de liefde echt was.
Heeft ie ooit überhaupt wel van me gehouden?
Ik kan de vraag voor je beantwoorden zodat je niet je tijd hoeft te verdoen met zoeken naar die kruimeltjes, gegooid door de narcist.
NEE! Hij heeft nooit van je gehouden en dat komt omdat hij niet van zichzelf houdt. Hij verstopt zich voor zichzelf en de rest van de wereld. Daar zit geen liefde in.
Dat betekend niet dat jij het niet waard bent om van te houden. Natuurlijk ben je dat wel! Je bent het houden van meer dan waard! Maar jij moet net zo goed aan je zelfliefde werken!
Jouw eigen gebrek aan zelfliefde is wat jou tot slachtoffer maakte van de narcist.
Jouw gebrek aan zelfliefde is aas voor de narcist.
Je hebt niet genoeg van jezelf gehouden om NEE te zeggen! Nu moet je! Je leven hangt ervan af!

Wanneer je al het contact met de narcist verbreekt doe je dat alsof je leven ervan afhangt.
Als hij weet hoe je er emotioneel en lichamelijk aan toe bent zal hij weer een manier vinden om weer terug in je leven te komen. Je moet je voordoen alsof je dood bent voor hem.
Vanaf vandaag kan hij niets meer over jou te weten komen, hij kan niet meer achterhalen hoe je je voelt, wat je aan het doen bent, of je er wel of niet mee, zit etc etc.
Negeren, wordt verteld, is het ergste wat je een narcist kan aandoen.
Hij kan ermee omgaan dat je lijdt voor zijn liefde, hij kan met je boosheid omgaan maar dat je hem negeert is teveel, dat kan hij niet hendelen.
Narcisten leven van emoties en voeden zich met emoties en negeren betekend dat je geen enkele emotionele reactie meer voor hem vertoont.
Ook al voel je de ergste pijn ooit, hij mag niets weten!
Dit is iets van jou en jouw supportsysteem.
Als je hem ergens tegenkomt, zet direct de negeermodus aan en negeer hem compleet! Het is de enige manier om hem niet te laten zuigen van jouw energie.
Ooit vertelde iemand mij: Ik draag een zonnebril en als ik een energievampier zie, zoals een narcist, zet ik simpelweg mijn zonnebril op en kijk ik gewoon nooit zijn richting op.
Als ze mijn ogen niet kunnen zien hebben ze geen ingang. Ogen zijn de spiegel van de ziel, geef hem geen blik in jouw ziel!

Als je ermee stopt, schrijf dan je laatste brief.
Ik weet dat ik heb gezegd dat verbreken van al het contact betekend, geen communicatie met de narcist inclusief brieven en emails. Maar er zit voordeel in het dumpen van alles wat ie bij jou heeft gedumpt
Ik herinner me mijn psychiater, die me destijds hielp bij het loskomen van mijn eerste narcistische vriend. Hij vertelde me om de gemeenste en ellendigste brief ooit te schrijven en naar hem te sturen voordat ik definitief de deur zou sluiten. Dat was mijn manier om datgene wat hij bij mij gedumpt had weer terug te dumpen bij hem.
Hij zal zeker antwoorden op de brief, maar tegen de tijd dat hij dat gaat doen heb jij alle manieren en wegen van contact naar jou al verbroken.
En dit is belangrijk! Als je een laatste brief schrijft moet je zover zijn dat alle wegen van contact naar jou absoluut gesloten zijn op het moment dat je de brief verstuurd!
Als je een brief per post ontvangt, stuur hem dan ongeopend terug. Als je een email ontvangt, delete het ongelezen en blokkeer direct het account. Als je een telefoontje krijgt, kijk dan eerst van wie ze zijn en verwijder dan alle berichten zonder ze te beluisteren.
Onthoud: curiosity killed the cat. Je hebt het teruggestuurd naar hem.

Stap drie: Wordt Boos!
Na een lange periode van misbruik ben je waarschijnlijk ontzettend boos, alhoewel je waarschijnlijk niet in contact staat met je boosheid. Het is belangrijk om jezelf toe te staan boos te zijn, zoveel als je wilt!
Er is mij verteld dat boosheid niet spiritueel is! Maar God heeft ons onze boosheid gegeven en voor een goede reden.
Onze boosheid ontstaat wanneer we zijn mishandeld, gebruikt en misbruikt.
Als we doorgaan met het verstoppen en verbergen van onze gevoelens omdat ze niet “vrouwelijk of netjes” zijn, is dat het ontkennen van jezelf, netzoals de narcist doet.
In onze relaties met de narcist leren we om onze boosheid niet te laten zien.
Ik weet nog dat wanneer ik boos werd, mij werd verteld dat ik “buiten proporties” reageerde of dat ik moest “kalmeren”.
Hij nam het onderwerp van mijn zorgen en boosheid en draaide het zo dat het alleen maar om mijn boosheid ging en niet over de reden waarom ik boos was.
Dit is typisch narcistische manipulatie.
Het is een manier om de issues te ontwijken.
Slachtoffers van narcistisch misbruik hebben geen stem. Het is hen niet toegestaan om zich te uiten in de relatie, mits je hem de hemel in prijst of een onderling overeengekomen gezamenlijk extern doel bent aangegaan. Bijvoorbeeld zijn bondgenoot worden bij het pesten en treiteren van de ex. Als de issue te maken heeft met de narcist of met de relatie dan wordt het slachtoffer de mond gesnoerd.
Jaren van onze mond houden en onze gevoelens verstoppen hebben zich opgebouwd. Het resultaat is misschien wel de ergste vorm van depressie.
Als je ooit gehoord hebt dat boosheid naar binnengericht resulteert in depressie, kan dat ontzettend waar zijn.

Wanneer we onszelf afsnijden van onze emoties worden we zielloos en verdoofd en het resultaat van al dit verdoofd zijn is depressie.
Ons leven is geforceerd en onze vitaliteit word ondermijnd.
Naar buiten komen met onze boosheid is daarom zo ontzettend belangrijk!
We moeten onszelf toestaan om onze gevoelens te uiten. Uit ze d.m.v. de laatste brief. Of, als je al alle contact hebt verbroken, uit ze dan in een brief die je verbrand ipv verstuurd. Het is belangrijk dat je uit hoe razend je bent over de manier waarop hij jou behandeld heeft. Het is belangrijk dat je alle gevoelens oprakelt die je verborgen hebt moeten houden en dat je ze allemaal naar de oppervlakte laat komen.
In contact komen met je boosheid kan een erg passievolle ervaring zijn.
Het kan je levensenergie en kracht bevrijden. Het is O.K. om te schreeuwen en te gillen en om uit je hum te zijn als je daar behoefte aan hebt. Alleen doe dat niet bij mensen in je omgeving. Het is niet O.K. om je boosheid te projecteren op andere onschuldige mensen. We weten al hoe gevaarlijk het zondebokken kan zijn.
Als je een boksbal hebt of een kussen kan het helpen om je boosheid op een fysieke manier kwijt te raken.
Ik heb een vriendin die vaak een plastic knuppel gebruikt op een kussen en de knuppel zo hard als ze kan op het kussen slaat, en tegelijkertijd er tegen schreeuwt en scheld.
Het helpt haar om zo haar boosheid kwijt te raken zodat het niet haar energie onderdrukt. Sommige mensen uiten hun boosheid dmv fysieke beweging zoals joggen en fitness. Er zit heel veel adrenaline in boosheid wat opgebruikt moet worden. Sporten is een hele gezonde manier om af te rekenen met deze overdaad aan adrenaline.
Niets doen en je emoties opeten is dat niet…
Laat het niet toe dat de rondspokende stem van de narcist in je hoofd je laat stoppen om boos te zijn.
Je verdient het om boos te zijn! Je bent gebruikt! Je bent misbruikt! De narcist was manipulatief en ging waardeloos en respectloos om met jouw gevoelens.
Alles wat hij ooit gezegd heeft op een negatieve manier over jouw boosheid kun je het raam uitgooien. Je hebt het recht om boos te zijn en het is de hoogste tijd dat je dat gaat uiten!
Even een advies voor degenen die misschien een beetje emotioneel onstabiel zijn als gevolg van de relatie: Ga geen stomme dingen doen waar je later spijt van krijgt.
Ga hem (en zijn nieuwe bron) niet stalken, ga niet inbreken in zijn huis of zijn spullen vernielen, of (nog erger), pak niet een echte knuppel om op hem in te gaan slaan!
Dat is geen gezonde manier om je boosheid te gebruiken.
Je hebt nooit het recht om geweld te gebruiken of om iets te doen waardoor we in de gevangenis zouden kunnen belanden. Dat is het niet waard!
Als ik praat over boosheid, dan praat ik over het gezond uiten van boosheid.
Ik praat over het werken met de energie van boosheid en om het uit je lichaam en systeem te halen zodat je weer vrede krijgt met jezelf.
Hoe meer je weet om te gaan met de gevoelens die je de gehele relatie hebt moeten onderdrukken, hoe meer vrede en rust je zult voelen.

Stap vier: Rouw om het verlies
Nadat je je boosheid hebt geuit is het goed jezelf toe te laten om verdriet echt te onderzoeken. Als je je hart, ziel en je liefde aan iemand hebt gegeven die het misbruikt heeft zul je met een gevoel blijven zitten van diep verlies. .
Het maakt niet uit als je niet voelt dat hij het niet waard is.
Jij bent het waard!
Je hebt de dood ervaren. Daarmee bedoel ik niet alleen de dood van de relatie maar ook die van de illusie die de relatie in stand hield. Het was niet echt!
Dit is erg pijnlijk om te ontdekken. Je ogen uit je kop huilen is daarom erg gezond.
Het is goed om alle emoties en al je verdriet de vrije loop te laten. Na een goede huilbui voel je je altijd zoveel beter! Het is alsof je je diep van binnen totaal ontlaad.

Dit zijn de normale fases van verdriet door verlies, beschreven door KublerRoss.
De stappen zijn:
1. Ontkenning: de allereerste fase: "Dit is niet waar, dit kan niet gebeurd zijn."
2. Boosheid: "Waarom ik? Het is niet eerlijk."
3. Onverschilligheid: "Laat me alleen maar leven om mijn kinderen te zien slagen”
4. Depressie: "ik ben zo verdrietig, waarom zou ik me nog ergens druk om maken?"
5. Acceptatie: "Het gaat goed komen"

Ik geloof dat mensen vaak een beetje wisselen tussen de ene en de andere fase.
Bijvoorbeeld, iemand kan misschien eerst depressie ervaren voordat de boosheid opkomt. Dit betekent wel iets.
Als onderdrukte boosheid resulteert in depressie dan is het normaal om eerst depressie te ervaren en dan pas de boosheid die de depressie dan bij de persoon weghaalt.
Het is daarom belangrijk om jezelf je gevoelens toe te staan.
Als jij het fijn vindt om voor een tijdje zwarte kleding te dragen en je thuis af te zonderen, dan is dat zo!
Pas er alleen wel voor op dat je dat niet langer dan 3 maanden gaat doen. Het is belangrijk om op een bepaald moment weer te beginnen met de interactie met het leven, ook al heb je er dan nog geen zin in. Je zult je stukken beter voelen wanneer je weer begint met uitgaan en weer deel neemt aan het leven. Het is alleen wel belangrijk om je bewust te zijn en te blijven van het feit dat je in een rouw proces zit.
U wilt misschien een begrafenis-ceremonie houden en een doosje met dingen die herinneren aan de narcist begraven of zelfs branden in een vreugdevuur, een open haard of een andere methode.
Brand kaarsen rond en in je huis, koop bloemen, neem zoutwater baden, draai emotionele muziek en sta jezelf de reis van rouw en verlies toe.
Het is een belangrijk deel van het proces. Vier dat je een voelend mens bent en dat je zulke emoties kan ervaren.

Stap vijf: Snij de geestelijke banden door.
Mijn boek “Spiritueel herstel van Narcistisch Misbruik” gaat over het verbreken van geestelijke banden met de narcist en het terugnemen van je energie.
Als je je dieper in dit gedeelte wilt verdiepen kun je gemakkelijk het boek downloaden van mijn website.
Maar voor nu wil ik het hebben over hoe belangrijk dit is.
De wetenschap heeft ontdekt dat er een onzichtbaar web van energie is die alle levende wezens en mensen met elkaar verbind.
Wanneer je het gezegde hoort: “we zijn allemaal één” bedoelen ze dat ermee.
We zijn allemaal aan elkaar verbonden dmv dit energieveld en hoe intiemer we zijn met een persoon hoe meer energievelden samen gaan werken.
Wanneer we een band of relatie krijgen met een narcist zullen onze energievelden samensmelten.
Stel jezelf een onzichtbaar web van energie voor dat je naar de narcist toe trekt.
Het komt door de samensmelting van deze energievelden waardoor het voor de narcist makkelijk is om jouw energie te gebruiken. Na dit alles, heeft hij nog steeds toegang tot jouw energieveld.
Wanneer een geestelijk intuïtief persoon een reading bij je doet leest ze het energiegebied om je heen.
Ze kan dat doen omdat we allemaal met elkaar verbonden zijn dmv gedachten. Wanneer je aan iemand denkt heb je toegang tot zijn/haar energieveld.
Het doorsnijden van de energiekoorden die bestaan tussen jou en de narcist is erg belangrijk want op die manier kun je je energie en jezelf van hem bevrijden.
Als je energie nog steeds is samengesmolten met die van hem, kan hij zich nog steeds voeden met jouw energie, ook al is de fysieke relatie al heel lang voorbij.
Het doorsnijden van de energiekoorden tussen jou en de narcist is een relatief simpel maar onzichtbaar proces. Je zult niet direct resultaat zien, hoewel je dat wel kan voelen.
Voordat je begint met het doorsnijden van de koorden is het goed om een soort van ceremonie op te zetten. Steek kaarsen aan, brand salie (schoont negativiteit op)(of doe alsof als je dat niet hebt) en ga rustig, comfortabel (liefst) liggen.
Wat je moet doen is jezelf voorstellen/visualiseren dat er een koord loopt van je zonnevlecht (het gebied boven je navel) naar de narcist.
Visualiseer dan dat je het koord doorknipt of snijdt met een groot zwaard of een gouden schaar en stop dan het einde van jouw energiekoord in de grond of richt het naar de zon. Het is belangrijk dat je iets positiefs doet met het einde van jouw energiekoord zodat het niet gemakkelijk weer hecht aan iets anders.
Dit proces gebeurd helemaal op visueel nivo dus het is belangrijk dat je je voorstellingsvermogen totaal zijn gang laat gaan op een goede manier.
Visualiseer dmv je geestesoog het doorsnijden of knippen van deze energetische banden tussen jou en de narcist. Zie dat jouw energie terugkeert naar jou en dat zijn energie terugkeert naar hem.
Vraag dat hij alle delen van jouw ziel en kracht teruggeeft en geef alles wat je van hem hebt gekregen terug aan hem op een energetisch nivo.
Stel jezelf voor dat je omgeven wordt door een cocon van helder wit licht dat je beschermd voor elke niet-harmonieuze negatieve energie.
Nadat je deze ceremonie van hebt gedaan is het goed om jezelf onder te dompelen in een bad met zeezout, wat bekend staat als het opschonen van negatieve energie.
Voeg een half kopje zeezout toe aan het badwater en ga er minimaal 20 minuten in liggen.
Onthoud dat je de negatieve koorden gemakkelijk weer uit kan nodigen om zich aan jou te hechten door de narcist weer op wat voor manier dan ook toe te laten in je leven.
Misschien moet je de ceremonie diverse keren uitvoeren om compleet schoon te zijn.
Meer informatie over het verwijderen van de geestelijke banden tussen jou en de narcist kun je vinden op: http://www.narcissismabuserecovery.com/" onclick="window.open(this.href);return false; (engels)

Stap Zes: Zorg goed voor jezelf
Wanneer je je vreselijk down voelt en depressief bent is het erg moeilijk om goed voor jezelf te zorgen. Maar toch is ‘t juist ontzettend belangrijk om op zo’n moment goed voor jezelf te zorgen.
Het is belangrijk dat je in deze periode goed eet en voldoende frisse lucht en beweging krijgt.
Het is belangrijk om tijd te nemen om dingen te lezen waar je vrolijk van wordt, jezelf onder te dompelen in kaarslicht, warme baden, fijne muziek en speciale welness-behandelingen.
De voeding die je tot je neemt is erg belangrijk. De voeding in onze maatschappij is van een erg slechte kwaliteit. Het zit vol met toxische, chemische diverse gifstoffen dat een negatief effect heeft op de balans in je lichaam, je gezondheid en je humeur.
Alleen het veranderen van je eetgewoontes heeft al een gigantisch groot impact op hoe je denkt over jezelf.
Het eerste wat je moet doen wanneer je je eetgewoontes gaat veranderen is om alle fabrieksvoeding weg te laten. Dit houdt in dat je alle witte suikers, witte meel, tafelzout, gefrituurde dingen en de meest verpakte voedingsmiddelen schrapt.
Eet geen fast food en gemak-voedsel.
Misschien is het wat lastig in het begin maar je zult je al snel stukken beter gaan voelen en het geeft je ook nog iets goeds en positiefs om je aandacht op te focussen.

Wat kan je zoal eten? Richt je op hoog kwalitatief, liefst biologisch voedsel wat vrij is van gifstoffen, ook al ben je niet gewend om dat te eten. Eet tonnen vers fruit en groenten, het liefst rauw. Biologisch is wel wat duurder maar de smaak is zoveel beter, evenals de voedingswaarde en de levenskracht die het je geeft.
Dit komt omdat het niet behandeld is met chemische toevoegingen, bestrijdingsmiddelen etc. Deze middelen vernietigen namelijk de voedingswaarde.
Heel veel mensen hebben een te kort aan voedingstoffen, zonder dat ze het weten.
Ook mensen die overgewicht hebben kunnen tekorten hebben. Vetopslag heft de tekorten namelijk niet op.
Wanneer je goed voor jezelf zorgt, is het belangrijk dat je er zeker van bent dat je kwalitatief volwaardige voeding tot je neemt.
Lees wat artikelen over rauw en levende voedsel en natuurlijke schoonheid.
Een overvloed van natuurlijk biologisch levend voedsel zoals fruit, groenten, noten, zaden, zeegroenten verse sappen is een perfecte aanvulling op je voedingspatroon. Je kunt hele granen en natuurlijke zoetstoffen zoals honing makkelijk toevoegen aan je voedingspatroon. Drink gezuiverd water, kruidenthee en laat frisdrank of andere fabrieksdranken uit de supermarkt staan.
Ik weet dat het een hele uitdaging is om je voedingspatroon zo te veranderen en het kost ook wat tijd, maar juist nu is het een goed moment om je daarop te richten en om je te richten op de dingen waardoor je je beter gaat voelen over jezelf. Je krijgt veel meer energie en je zult er ook nog eens 10 jaar jonger uitzien!

Beweging is een andere belangrijke manier om goed voor jezelf te zorgen. Het beoefenen van Yoga, wandelen of gewoon springen op een trampoline is erg goed voor je lichaam en laat je energie vrij stromen. Yoga helpt je ook om je je levenskracht en je innerlijke rust weer terug te geven.
Meditatie of even stil zijn is een belangrijke oefening om dagelijks toe te passen.
We zijn zo druk in ons hoofd bezig dat we ons hoofd nooit rust gunnen.
Rustig in stilte zitten en je richten op je ademhaling is ontzettend goed voor lichaam en geest.
Geef jezelf op z’n minst 2 keer 10 minuten per dag de gelegenheid om stil te zijn en te ademen.
Hete zoutwater baden of baden met essentiële oliën is een fantastische manier om jezelf te voeden, te reinigen en te ontspannen. Ik combineer heel vaak mijn meditatie met een bad.
Een mooie manier om stil te zijn, achterover te liggen in een warm bad met brandende kaarsen om me heen en dan gewoon te zijn.
Schrijven in een dagboek is een goede oefening om dagelijks te doen.
Het helpt je om in contact te komen met je gevoelens en emoties en om in het hier en nu te zijn.
Als je geen dagboek hebt kun je er 1 aanschaffen en dichtbij je houden voor de momenten dat je er behoefte aan hebt je gevoelens te uiten.
De natuur opzoeken is belangrijk om te doen tijdens je helingsproces.
De natuur is een heler en hoe meer tijd je er in doorbrengt hoe meer je de heling zal ervaren. Ga wandelen in de natuur, ga zitten bij een beekje, luister naar de vogels, ruik aan de bloemen, kijk naar de dieren of naar iets anders wat zich aandient. Wanneer het wat warmer weer is ben ik altijd buiten aan het fietsen of wandelen in mooie natuurgebieden. Het geeft me altijd veel goede energie en een sterk gevoel van rust en vrede
Neem de tijd voor jezelf. Alle hierboven geschreven adviezen eisen wel wat tijd op. Nu is het het beste moment om tijd voor jezelf te nemen. Maak jezelf belangrijk, doe leuke dingen voor jezelf, geef jezelf kadootjes, laat je masseren, koop gezonde voeding, neem de tijd voor yoga, schrijf, mediteer plus nog veel meer goede dingen die je voor jezelf kunt doen.
Het is nu ook de juiste tijd om nieuwe dingen te bestuderen, juist op het gebied van persoonlijke en spirituele groei. Wordt een student, doe workshops, lees, schrijf en leer. Ga iets doen met de inzichten die je hebt gekregen.

Stap Zeven: Ga de wereld in
Je thuis afzonderen heeft je een tijdje geholpen maar er komt een tijd dat het belangrijk is om terug de wereld in te gaan..
Alleen deze keer zul je er op een hele andere manier ingaan.
Ga erop uit met het idee om contact te leggen met positieve mensen die bezig zijn met bewustwording. Je kan dat doen dmv spirituele centra’s, workshops en hulpgroepen.
Wordt bijvoorbeeld vrijwilliger bij een stichting die dingen doet waar je in gelooft en waar je interesse ligt, dat is een goede manier om weer terug in het leven te stappen. Misschien kun je vrijwilliger worden bij een vrouwenopvangcentrum of bij een daklozencentrum. Soms kan het helpen wanneer je werkt met minder bedeelden, dat je je gaat realiseren dat je het zo slecht nog niet hebt.
Je medeleven voor anderen is erg handig en je zult je goed voelen bij het feit dat je een positieve bijdrage levert aan de maatschappij.
Wanneer je het moeilijk vind om eropuit te gaan of om de volgende stap in je leven te nemen, dan is het misschien goed om een goede therapeut te zoeken die je hierbij kan helpen.
Als je op zoek gaat naar een therapeut is het wijs om iemand te vinden die verstand heeft van narcistisch misbruik. We gaan ook niet naar de tandarts met onze oogzaken. Als je fulltime werkt ben je misschien te moe om vrijwilligerswerk te doen
Maar misschien vind je het fijner om op een zaterdag vrijwilligerswerk te doen ipv alleen thuis te zitten en te piekeren.
Het is in ieder geval beter voor je om even je zinnen te verzetten. Teveel thuis zitten geeft ons teveel ruimte om te dwelgen en te piekeren over wat er is gebeurd.
Genoeg rust en tijd voor jezelf is goed, maar teveel kan een negatieve uitwerking hebben. Ga naar de bioscoop of naar een leuk restaurant, ontmoet nieuwe mensen die met je mee kunnen gaan. Neem een kleine vakantie in een bed and breakfast hotel of ga naar een welnesscentrum. Leer motorrijden of paardrijden. Leer rollerbladen of skiën. Het is nooit te laat om iets nieuws te leren. Als je het leuk vind om te schrijven kun je misschien schrijflessen volgen en werk aan het boek wat je altijd al wilde schrijven. Het is een perfecte tijd om terug te keren in het leven en de dingen te gaan doen die JIJ altijd al hebt willen doen. Je kunt je droom gaan waarmaken!
Maak een lijst! Wat vind je leuk om te gaan doen? Wat houdt je tegen om het te gaan doen?
Wees niet bang om gezien te worden! Wees niet bang om gehoord te worden! Wees niet bang om ruimte in te nemen in dit leven. Je bent geboren met een reden en je verdient het om hier te zijn! Leef het leven alsof je het meent met de intentie dat er goede dingen zullen gebeuren.
Leef je leven zoals jij dat wilt.
Richt je op een liefdevolle relatie en liefdevolle vriendschappen.
Praat positief tegen jezelf en stop het negatieve geklets. Stop met het obsessief hangen in het verleden en richt je op het creëren van een nieuwe toekomst.
Het leven is echt wat jij ervan maakt! Vergeef jezelf voor de fouten die je in het verleden hebt gemaakt en voor het feit dat je ervoor hebt gekozen je vreselijk te laten mishandelen.
Laat gisteren voor wat het is, het is voor bij. Vandaag is er een nieuwe dag!
Geniet er volledig van en weiger toe te staan dat de lasten van gisteren je geluk beroven van je leven nu.
Voor meer informatie over narcisme en herstel bezoek onze website http://www.narcissismfree.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Heel veel liefs!
Kaleah LaRoche

Gesloten